Viihtyisämpi kaupunkikeskusta

Rovaniemen kaupunki on julkaissut kaupunkikeskustavision, joka linjaa Rovaniemen keskustan kehittämistä vuoteen 2050 saakka.

Korkearakentaminen on puhuttanut kaupunkilaisia viime vuonna

Rovaniemen elävä kaupunkikeskuskusta ry on ollut mukana toteuttamassa Kaupunkikeskustavisio 2050 -työtä alusta saakka eri työryhmissä ja on antanut oman näkemyksensä keskusta-alueen kehittämiseen.

Keskustavisiossa on kiinnitetty huomiota kaupunkikeskustan viihtyisyyteen, vehreyden lisäämiseen ja otetaan kantaa ranta-alueen kehittämiseen. Visiossa otetaan kantaa myös siihen, että kaupunkikeskusta pysyy elinvoimaisena ja palvelut säilyvät kivijaloissa.

Kaupunkikeskustan asuntokanta on puhuttanut kansalaisia paljon ja visiossa tavoitellaan myös monipuolisempaa asuntokantaa, että kaupunkikeskustaan saadaan isompia asuntoja lapsiperheille, sopivia asuntoja opiskelijoille ja asuntoja palveluasumiseen.

Kaupunkia on kehitetty vuosia enemmän autottomaan suuntaan ja tätä linjaa jatketaan, jotta kaupunkitilaa saadaan asukkaiden käyttöön autojen sijaan ja tämän kautta kaupunkitilaan saadaan lisättyä myös vehreyttä. Visiossa on kiinnitetty huomiota pysäköintiin ja kivijalkaliikkeiden asiakkaiden tarpeisiin.

Lue koko Rovaniemen kaupungin uutinen TÄÄLTÄ
Työt osa laajempaa kaupunkisuunnittelun kokonaisuutta

Selvitystyöt tukevat pitkän aikavälin kaupunkisuunnittelua. Kaupunki hyödyntää niitä, kun se laatii strategista yleiskaavaa. Se on pitkän aikavälin suunnitelma kaupungin maankäytöstä eli esimerkiksi siitä, minne rakennetaan sekä missä palvelut ja puistot sijaitsevat.

Tutustu töihin