Ro­va­nie­men Lor­din­au­kiol­le tulee entistä kor­keam­pia ja näyt­tä­väm­piä ke­sä­kuk­kia -is­tu­tuk­sia ke­hi­tet­ty pa­laut­teen pe­rus­teel­la

Rovaniemen Lordinaukiolle tulee tänä kesänä korkeampia ja näyttävämpiä kukkaistutuksia kuin aikaisemmin. Istutuksia on kehitetty viime syksynä kerätyn palautteen perusteella.

Rovaniemen kesäkukkaistutukset herättivät keskustelua viime kesänä. Kuva: Iiro Kerkelä, Uusi Rovaniemi

Lordinaukiolle tuodaan kuusi uutta kukkapylvästä, joihin istutetaan punaista pelargoniaa. Kävelykadun istutuslaatikoiden keskelle on myös tulossa korkeutta köynnöskasvisalkojen ja amppeleiden myötä. Istutuslaatikoiden reunoille tulee isolehtistä murattia ja sinistä härmesalviaa sekä punaista ja valkoista pelargoniaa.

Värimaailmaan on haettu inspiraatiota Rovaniemen brändiväreistä, joita ovat sininen, punainen ja valkoinen. Myös asukkailta saadussa palautteessa toivottiin joulunpunaista ja ylipäätään näyttävämpää väritystä kesän istutuksilta.

– Kesäkukkiin käytettävää budjettia pystyttiin kasvattamaan tulevalle kesälle Lordinaukiolle tulevien kukkapylväiden verran. Muutoin olemme kehittäneet istutuksia olemassa olevien määrärahojen puitteissa, kertoo Rovaniemen kaupunginpuutarhuri Mirja Vääräniemi.

Istuttaminen aloitetaan kesäkuun puolivälissä

Rovaniemen kaupunki käyttää vuosittain kesäkukkien hankintaan noin 25 000 euroa. Taimia hankitaan tänä kesänä yhteensä 6250 kappaletta. Lisäksi kustannuksia tulee kukkien istuttamisesta ja hoidosta. Nämä työt sisältyvät Alltimen urakkasopimukseen.

Kesäkukkien istuttaminen aloitetaan kesäkuun puolivälin aikaan, jotta vältytään mahdollisten yöpakkasten aiheuttamilta haasteilta.

– Julkisille paikoille tehtyjä istutuksia ei voida siirtää tai suojata samalla tavalla kuin yksityisillä pihoilla. Siksi istutukset tehdään vasta hallanvaaran poistuttua, Vääräniemi sanoo.

Kesäkukkaistutuksia kävelykadulla kesällä 2021. Kuva: Iiro Kerkelä, Uusi Rovaniemi

Kaupunkipuistoja luonnontilassa

Mukana kävelykadun istutusten suunnittelussa on ollut aktiivisesti myös Rovaniemen elävä kaupunkikeskusta ry.

– Kesäkukat puhuttavat paljon. Olemme olleet mukana sekä keräämässä asukkailta palautetta että suunnittelemassa tulevan kesän istutuksia. On hienoa nähdä, kuinka yhteistyön kautta voimme nähdä nyt näyttävämpiä istutuksia, iloitsee yhdistyksen toiminnanjohtaja Miia Taivalantti.

Palautetta kesäkukista kerättiin viime syksynä sekä Rovaniemi-viikolla että kaupungin verkkosivuilla olleen kyselyn kautta.

Asukkailta kerätyssä palautteessa toivottiin myös kaupunkipuistojen luonnontilaisuuden säilyttämistä. Vapaasti kasvavat luonnonkasvit houkuttelevat muun muassa elintärkeitä pölyttäjiä kaupunkikuvaan.

Rovaniemellä kaupunkipuistojen luonnontilaisuutta tuetaan useammassa eri kohteessa. Muun muassa Kemijoen Rantapuisto  jätetään kesäaikaan niittämättä lintujen pesintäajan. Pesintäajan jälkeen Rantapuiston jokiluiskat niitetään.

Myös Rantavitikalla Heinämiehentien ja Etelärannan välissä oleva Mikonpuisto pidetään niittymäisenä alueena koko kasvukauden ajan.

Uusimpana  kohteena toimivat Pöyliöojan niityt, joilla luonnonmukaisuutta kehitetään systemaattisesti  vihersuunnitelman mukaisesti. Pöyliöojan puistoalueet hoidetaan maisema- ja käyttöniittyinä noin 11,5 hehtaarin alana. Kaiken kaikkiaan kaupungin viheralueilla on 18,6 hehtaaria niittyjä. Niityt leikataan kaksi kertaa kasvukauden aikana.

Istutustempaus Hillilänpuistossa

Asukkailta on tullut toiveita päästä mukaan istuttamaan kukkia kaupungin puistoalueille. Tänä kesänä Rovaniemen kaupunki ja Alltime oy järjestävät kaupunkilaisille yhteisen istutustempauksen tiistaina 14. kesäkuuta Hillilänpuistossa.

Puistoalue sijaitsee Hallituskadulla, Kelan toimistorakennukselta Hallituskadun ja Rovakadun risteykseen asti.

Tempaukseen ei tarvitse ilmoittautua. Mukaan tarvitsee vain talkoomieltä ja omat työkäsineet. Alltimen henkilökunta on paikalla opastamassa ja työvälineitäkin löytyy.

Kesäkukkien istutustempaus ti 14.6. klo 14–18 Hillilänpuistossa.