Kaupunkikeskustan kokonaisuus

Istahdetaanpa hetkinen ja suunnitellaan kokonaisuus ensin. On ymmärrettävää että yritykset kaipaavat nopeita päätöksiä ja haluavat edetä ripeästi. Mutta nyt olisi tärkeää linjata Rovaniemen kaupunkivisio 2050 ensin, sillä yksittäiset suuret muutokset sinetöivät koko meidän kaupunkikeskustamme tulevaisuuden.

Havainnekuvat: Arkkitehtuuritoimisto Seppo Valjus Oy (Arina) Kuvakaappaus YLEn 14.8. jutusta, josta löytyy kuvakaruselli luonnoksesta, joka löytyy linkin takaa.

Kokonaisuus vs. yksittäiset rakennukset

Tämän hetken kuuma peruna keskusteluissa on kerroskorkeudet ja tornit. Tällä hetkellä keskustelussa erityisesti Kiinteistö oy Lapinmaan tontti ja sen 18 kerroksinen torni, samoin viereen suunniteltu Asunto oy Rova-Pekan 14 kerroksinen asuinliikehuoneisto. Aiemmin on haettu kaavamuutosta viereiseen kortteliin City hotellin viereen ja saatu lupa yhdeksälle kerrokselle, vaikka haettuja kerroksia oli 12. Lapinmaan korttelin naapurissa on vielä vireillä kaavamuutos uudesta asuinliiketalosta Scandic Polar hotellin tilalle 12 kerroksen kokonaisuudelle.

Mutta ennen kuin lähdetään pohtimaan yksittäisiä torneja, asuintaloja tai tontteja, on syytä miettiä tarkkaan, miltä me haluamme Rovaniemen kaupunkikeskustan näyttävän 50 tai 100 vuoden päästä. Tämän hetken yksittäisillä päätöksillä sinetöidään kaupunkikeskustan tulevaisuus. Mutta nyt siihen on nyt vielä mahdollista vaikuttaa! Keskustavisio 2050 työ on jo aloitettu, joten odottaa ei tarvitse enää kauaa.

Tornihotellin suunniteltu paikka tiivistäisi Lordin aukion keskustan tunnelmaa, lisäisi tuulivirtauksia ja varjoja kadulle.

Miltä tulevaisuuden Rovaniemi näyttää?

Ihan ensiksi olisi hyvä selvittää se, mitä me asukkaat ja yrittäjät haluamme omalta kotikaupungiltamme. Mikä on se kaupunkikuva, jossa haluamme asua ja olla, tai mihin haluamme kutsua ystäviä ja vierailijoita. Kaupungin rakentamisen täytyy lähteä meidän asukkaiden näkökulmasta, sillä me näitä kaupungin katuja kävelemme ja kaupunkikeskustan palveluja käytämme päivittäin.

Mitä kaipaa keskustan asukas asuinympäristöönsä? Paljon on ollut toivetta vehreydestä ja monipuolisista palveluista. Keskustan ulkopuoliset asukkaat taas kaipaavat syytä tulla keskustaan ja hyvää saavutettavuutta.

Rovaniemen tapauksessa kannattaa ottaa huomioon myös matkailijoiden tarpeet. Heidän avulla pystymme pitämään yllä parempaa palvelutarjontaa ympärivuotisesti. Mutta voiko matkailu olla kaiken suunnittelun lähtökohta?

Yksittäinen päätös sinetöi tai vesittää monta muuta suunnitelmaa

Tämän hetken yksittäinen päätös esimerkiksi Lapinmaan tontin tornista ja sen paikasta vaikuttaa mm. siihen, miltä meidän Lordin aukio näyttää tulevaisuudessa. Asukkaat ja yrittäjät ovat kaivanneet keskustaan tilaa, jossa kokoontua ja järjestää tapahtumia. On peräänkuulutettu myös tapahtumalavan paikkaa kävelykadulle.

Lordin aukio on tällä hetkellä noin 3 000m2 ja kuten tiedämme, se on jo nyt ahdas paikka tapahtumien järjestämiseen. Vuonna 2012 hyväksytyssä Osayleiskaavassa on jo esitetty, että Lordin aukio laajenisi 4 500 neliön kokoiseksi, joka ei nykyisen ehdotuksen mukaan kuitenkaan toteutuisi. Mikä on tahtotila tapahtumien järjestämisen suhteen jatkossa?

Entä auringon valo ja tornien tuomat varjot muiden talojen ylle?

Rovaniemen kaupunkin kaavatorin luonnoksessa näkyy varjojen liikkeet animoituna TÄÄLTÄ

Kirjoittaja: Miia Taivalantti, toiminnanjohtaja, Rovaniemen elävä kaupunkikeskusta ry

************

Kuntalaiset voivat nyt kertoa mielipiteensä tornihotellin ja sen korttelin kaavaluonnoksesta

Rovaniemen keskustaan, Lordinaukion laitaan suunnitellun tornihotellin ja sen korttelin kaavaluonnos on yleisesti nähtävillä 6.9.–5.10.2023 välisen ajan.

Tällöin kuntalaiset voivat kertoa mielipiteensä luonnoksesta. Käytännössä kuntalainen voi esimerkiksi kertoa, mitä korjattavaa tai puutetta luonnoksessa on ja miksi sitä tulisi muuttaa.

Kaavaluonnos on nähtävillä kaupungin verkkosivuilla osoitteessa rovaniemi.fi/kaavatori/tornihotelli ja kaupungin palvelupiste Osviitassa (Koskikatu 19).

Aikaa lausuntojen antamiseen on torstaihin 5.10.2023 klo 16:een saakka. Lausunnot pyydetään toimittamaan sähköpostilla osoitteeseen kirjaamo@rovaniemi.fi tai kirjallisesti osoitteeseen Rovaniemen kaupungin kirjaamo, PL 8216, 96191 Rovaniemi.

Kaavaluonnoksen yleisötilaisuus ma 18.9. klo 16-18.

Kaavaluonnos esitellään kuntalaisille avoimessa yleisötilaisuudessa maanantaina 18.9.2023 klo 16–18. Tilaisuus pidetään Arktikumin kahvilan viereisessä Aurora-tilassa (Pohjoisranta 4). Tilaan on esteetön pääsy.

Tilaisuuteen voi myös osallistua etänä verkkoyhteydellä. Lisäksi tilaisuus tallennetaan ja se on nähtävissä verkossa jälkikäteen.

Lue lisää Rovaniemen kaupungin jutusta TÄÄLTÄ