Rovaniemen keskustan elinvoima on pysynyt verraten hyvällä tasolla

Elävät Kaupunkikeskustat ry:n Elinvoimalaskentaan 2022 osallistui yhteensä 37 kaupunkia. Tulosten mukaan koronapandemia on kurittanut pahimmin suurimpien kaupunkien keskustoja. Rovaniemi sijoittuu tässä joukossa verraten hyvin selvinneiden joukkoon.

Rovaniemi sijoittuu kaupunkikeskustan elinvoimatutkimuksen mukaan verraten hyvin selvinneiden kaupunkien joukkoon. Kuva: Business Rovaniemi

Rovaniemen keskustan elinvoimaa on seurattu syksystä 2017 alkaen. Tällä kertaa Elinvoimalaskenta tehtiin tammikuussa 2022, jolloin matkailijat olivat palanneet kaupunkiin, mutta elettiin edelleen koronapandemian aiheuttamaa poikkeusaikaa ravintolarajoituksineen. Viime vuonna laskelmaan otettiin mukaan verrokkeina myös Eteläkeskus, Lampela, Saarenkylä ja Pajakylä, tänä vuonna mukana oli vain keskustan alue.

Pandemian vuoksi etätyön lisääntyminen ja matkailijoiden vähentyminen on hiljentänyt Rovaniemen keskustaa keväästä 2020 alkaen. Vaikka matkailijat palasivat kaupunkiin joulumatkailusesonkina, näkyy pandemian vaikutus viiveellä. Valtakunnallisesti kaupunkikeskustojen elinvoimaluvun vuotuinen lasku (2017–2021) oli keskimäärin -3,7 prosenttia. Myös Rovaniemen keskustan keskimääräinen vuotuinen muutos on ollut negatiivinen, mutta kuitenkin valtakunnallista keskiarvoa hieman parempi (-3 %).

Tyhjiä liiketiloja kaupunkien keskustoissa on keskimäärin 11,5 %. Tähän keskustojen elinvoiman laskuun ovat syynä mm. kaupan rakennemuutos ja verkkokaupan kasvu. Kaupan tarjonta keskustojen ulkopuolella on myös vähentänyt asiointia keskustoissa. Rovaniemellä tämänkin suhteen tilanne on edelleen keskimääräistä parempi: keskustan tyhjät liiketilat ovat viimeisen vuoden aikana vähentyneet (H1/2021: 9,5 % → H1/2022: 8,8 %)

Rovaniemen keskustassa kauppojen ja ravintoloiden osuus on hieman laskenut viimeisen vuoden aikana, mutta on edelleen verraten hyvällä tasolla (47,7 %) sijoittuen tässä listauksessa kaupunkien joukossa sijalle 15. Kauppoja on yhteensä 141 kappaletta ja ravintoloita 82. Tyhjiä eli vapaita liiketiloja oli tutkimushetkellä 41 kappaletta (8,8 %) eli vähennystä vuoden takaiseen verrattuna on 5 kpl.

Lauantaisin palvelevat kaupat ovat vähentyneet selvästi (-14 kpl), mutta sen sijaan ravintolat ja kahvilat ovat lisääntyneet (+3 kpl). Rovaniemen keskustassa eniten ovat vähentyneet sisustaminen ja kodin tarvikkeet (-11 kpl) ja toiseksi eniten muoti ja asusteet (- 6 kpl). Palvelualoilla toimipaikat ovat hieman lisääntyneet, mikä vastaa valtakunnallista trendiä. Kasvaneita palvelutoimialoja ovat kauneus- ja hyvinvointipalvelut (+6 kpl), kahvilat ja ravintolat (+3 kpl) sekä hotellit (+2 kpl).

Rovaniemen kokonaiselinvoimalaskenta 2022

• Rovaniemen kokonaiselinvoimalaskenta perustuu Rovaniemen keskustan ja kolmen kaupan keskittymän liiketilalaskentaan. Rovaniemen keskustan elinvoimaa on seurattu syksystä 2017 alkaen.
  •  Liikeyritykset ovat luokiteltu aukiolon mukaisesti (peruskategoriat) sekä toimialaluokitettu.
  •  Tämän raportti perustuu kartoitukseen, joka tehtiin TietoJärjestelmäPalvelu Salokorpi Oy:n toimesta.
  • Toimeksiantajina: Rovaniemen kaupungin Elinvoimapalvelut • ROKKE – Rovaniemen kaupunkikeskustan kehittäminen -hanke. Lapin liiton EAKR rahoitteista hanketta hallinnoi Lapin ammattikorkeakoulu ja sen osatoteuttajana toimii Rovaniemen kaupunki.

Keskustojen elinvoimalaskenta Suomessa

• Elinvoimalaskenta perustuu Elävät Kaupunkikeskustat ry:n (EKK) menetelmään.
  • EKK on kaupunkien, kaupan liittojen ja kiinteistöalan järjestöjen perustama keskustojen kehitystyön verkostotoimija.
  • Keskustojen elinvoimaa seurataan Suomessa noin 40:ssä kaupungissa.
  • EKK julkistaa elinvoimalaskennan tiedot vuosittain kaikista mukana olevista kaupungeista

Elinvoimalaskennan tulokset: www.allincityapp.com

Alkuperäiseen juttuun pääset täältä