Onnistunut vuosi 2023

Vuonna 2023 oli onnistunut. Rovaniemen elävä kaupunkikeskusta ry on ollut aktivoimassa ja toteuttamassa kaupunkikeskustan kehittämistä aktiivisesti ja ollut mukana luomassa kaupunkisuunnittelua, sen saavutettavuutta ja visuaalisuutta monin eri keinoin.

Yhdistys on järjestänyt kaksi menestynyttä suurta tapahtumaa. Maaliskuussa järjestettiin Kenen ehdoilla kaupunkia rakennetaan -keskustelutilaisuus, jossa herättelevät puheenvuorot pitivät Kaupunkimaantieteen professori, Kaupunkitutkimusinstituutin johtaja Mari Vaattovaara ja Valtioneuvoston oikeuskansleri, OTT, hallinto-oikeuden dosentti, FT (h.c.) Tuomas Pöysti. Kesäkuussa kävelykadun täytti koko perheen ilmaistapahtuman Kulmakarnevaalit ja itse Pipsa Possu hurmasi perheen pienimmät.

Näiden lisäksi yhdistys on järjestänyt Yhteistyössä Uusi Rovaniemi-lehden kanssa KaupunkikeskustaTEKO-kilpailun, jonka tarkoituksena on löytää positiivisia kaupunkikeskustatekoja. Asukkaat saavat itse ehdottaa Keskustateon ehdokkaat ja he myös valitsevat äänestyksellä voittajan. Vuoden 2023 voittaja on Vanhalta torilta löytyvä Cafe Naava.

Perinteinen Jouluikkunakilpailu järjestettiin marraskuussa ja hauskan perheitä aktivoiva Jouluikkunasuunnistus joulukuussa. Yhdistys oli mukana Rovaseudun Markkinakiinteistön pidennettyjen aukiolojen Shopping Thursday -kokeilussa sekä Taide ja kaupunkisuunnittelu -hankkeessa. Ja kahdet yrittäjien aamukahvit, toiset keväällä ja toiset syksyllä.

Kaupunkikeskusta vaatii kehittämistä

Ydinkeskusta puhuttaa kaupunkilaisia vuodesta toiseen ankeudellaan ja vehreyden perään kysellään. Rovaniemen elävä kaupunkikeskusta ry on ollut mukana kehittämässä kävelykatua Rovaniemen kaupungin tilaamassa Kävelykadun tuunaussuunnitelmassa, jonka tarkoituksena on piristää tulevina vuosina kävelykadun yleisilmettä asteittain. Suunnitelmassa on uusia istuinpaikkoja, kukkaistutuksia ja valaistusta.

Yhdistys on ollut aktiivisesti mukana luomassa Rovaniemen kaupungin ensimmäistä Kaupunkikeskustavisiota 2050, joka on osa Rovaniemen strategista yleiskaava 2050 -työtä. Keskustavisio 2050 on julkaistu juuri ja on viitoittamassa kaupunkikeskustan kehittämistä ja tulevia suunnitelmia.

Yhdistys on lisäksi ottanut kantaa kaupunkikeskustan korkeaan rakentamiseen, antanut lausuntoja Elinvoimalaskelmaan ja Vartin keskusta tuloksiin, Rovaniemi TOP 12 julkaisuun, sekä Helsingin Sanomien AirB&B-julkaisuun sekä YLE Lapiin Tyhjät Liiketilat uutiseen.

***************

Rovaniemen kaupungin uutinen Kaupunkikeskustavisiosta