Kenen ehdoilla kaupunkia rakennetaan oli menestys

Rovaniemen kaupunkikeskustayhdistyksen ja Lapin Safan järjestämä Kenen ehdoilla kaupunkia rakennetaan -keskustelutilaisuus oli menestys.

Maaliskuun lopussa järjestetty keskustelutilaisuus kertoi, että tämän kaltaisille tilaisuuksille on todellakin tarvetta. Tilaisuuteen osallistui yli 80 kuuntelijaa.

Rovaniemen kehittäminen puhuttaa ja ihmiset haluavat kertoa myös oman toiveensa. Asukkaita ja yrittäjiä harmittaa luonnollisesti se, että kehittäminen junnaa paikoillaan, eikä muutosta tapahdu monista lupauksista huolimatta.

Nyt olemme murrospisteessä ja on aika toimia. On muutettava lupaukset todeksi.

Rovaniemi on luontokaupunki, mutta sen ydinkeskusta huutaa karuuttaan. Ydinkeskustasta puuttuu vehreys ja viihtyisyys. Keskusta ei ole kutsuva, eikä sinne voi tulla viihtymään, sillä viihtyisät istumapaikat puuttuvat ja karuus ei houkuttele.

Ydinkeskustaan kaivataan myös enemmän lapsiperheille toimintoja, sillä erityisesti kesäisin kävelykadun valtaavat valtavat juomaravintoloiden terassit.

Mari Vaattovaara, Kaupunkimaantieteen professori, Kaupunkitutkimusinstituutin johtaja.

Tuomas Pöysti, Valtioneuvoston oikeuskansleri, OTT, hallinto-oikeuden dosentti.

Illan alustajina tilaisuudessa toimi Kaupunkimaantieteen professori ja Kaupunkitutkimusinstituutin johtaja Mari Vaattovaara ja Valtioneuvoston oikeuskansleri, OTT, hallinto-oikeuden dosentti, Tuomas Pöysti. Molemmat peräänkuuluttivat rohkeampaa lähestymistapaa ja avoimempaa kaupunkikeskustan kehittämistä. Kaupunkien keskustat ovat murroksessa ja nyt on löydettävä pian uusi suunta, että keskustat pysyvät elinvoimaisina.

Alustusten jälkeen oli paneelikeskustelu ja kysymysten vuoro. Paneelissa vastaamassa olivat Aalto säätiön toimitusjohtaja Tommi Lindh, Rovaniemen kaupunginmuseon amanuenssi Jani Hiltunen, Lapin yliopiston matkailun kulttuuritutkimuksen professoriSoile Veijola, Rovaniemen kaupungin arkkitehti Sipi Hintsanen, Lapin Safan puheenjohtaja ja arkkitehti Johannes Jutila.

Tilaisuuden juonti kaupunkikeskustan perustajajäsen ja arkkitehti Jarmo Lokio.

***********

Onko jotain, mistä sinä haluaisit keskustella jatkossa? Laita viestiä rovaniemenkaupunkikeskusta@gmail.com