Kävelykatukyselyn tuloksia

Kävelykatusuunnitelmasta nostettiin vastauksissa esiin eritysesti vehreyden lisääminen ja esteettömyys. Kävelykadulle ja ranta-alueelle toivottiin yhteisöllisyyttä ja oleskelupaikkoja, kahviloita ja kojuja sekä taidetta ja koristeita.

Kävelykatusuunnitelman läntinen osa

Erityisesti suunnitelmassa kiinnitettiin positiivista huomiota olohuonemaisuuteen, istumapaikkojen lisäämiseen ja vehreyteen, sekä runkolukittaviin pyöräpaikkoihin. Kävelykadun laajentaminen ja muokkaamisen koettiin lisäävän myös turvallisuuden tunnetta. Toivottiin vieläkin enemmän oleskelupaikkoja, tekemistä ja toimintoja. Lasten huomioimista toivottiin useassa kommentissa esimerkiksi toiminnallisen taiteen, leikin ja erilaisten toimintojen avulla.

Vehreys sai lähes sata mainintaa. Kaupunkitilasta toivottiin enemmän puistomaista, jossa olisi varjoina puita ja pensaita, sekä väriä ja viihtyisyyttä.

Lisää luovuutta ja rohkeutta konseptointiin, kuten värejä, arktista designia ja muotoilua, vuodenaikoihin panostamista, teemoiksi toivottiin paikallisuutta (61 mainintaa).

Kahvilat, palvelut ja terassit osiossa (49) mainintaa. Pop up myymälöihin toivottiin paikallisuutta ja käsityöläisyyttä, kaljaterassien tilalle mieluummin ympärivuotisia perheille soveltuvia kahvilaterasseja

Taide, valot ja koristeet, (52 mainintaa). Toivottiin yhtenäisempää valomaailmaa esim Rovakadun valojen kanssa, lisää taidetta eri muodoissa, yhteisöllistä ja osallistavaa taidetta ja yhteistyötä taideopiskelijoiden kanssa. Toivottiin vesi-installaatiota ja korkeaa, osallistavaa, kiipeiltävää teosta maamerkiksi.

Palveluita toimintoja ja tapahtumia (30). Näistä mainintoina mm. joulutori, skeittirata, perhepuisto, lasten leikkialue, esiintymislava, tapahtumia, musiikkia, kauppahalli, vaihtuvia taidenäyttelyitä, kalastuslaituri, liukumäki ja niin edelleen.

Kävelykatusuunnitelma on toteteutettu keväällä 2023 Rovaniemen kaupungin pyynnöstä. Sen on toteuttanut Arkkitehtitoimisto Jarmo Lokio ja Rovaniemen elävä kaupunkikeskusta ry on ollut mukana suunnittelussa.

Tämän jälkeen Rovaniemen kaupunki toteutti kuntalaisille Kävelykadun uudistamisesta kyselyn vuonna 2023. Kysely oli auki kaupungin somekanavissa sekä paperisena versiona Osviitassa 21.6.-30.7.2023. Yhteensä vastauksia saatiin 1355.