Kansainväliset ja Suomalaiset Suurmarkkinat 1.-4.9.

Kansainvälisten Suurmarkkinoiden kiertue saapuu taas Rovaniemelle, joka myös vaikuttaa liikennejärjestelyihin.

Markkinoilla on mukana yrittäjiä yli 30 eri maasta ja lukuisista Suomen eri maakunnista erikoistuotteineen. Suurmarkkinoiden keskeinen idea onkin, että markkinoilla on myynnissä eri maiden ja maakuntien erikoisuuksia, joita valmistajat/kasvattajat ovat itse esittelemässä ja myymässä. Luvassa on sisällöllisesti ja visuaalisesti upeita sekä elämyksellisiä osastoja.

Markkinoilta löytyy hyviä kansainvälisiä ruokakojuja, joten syötävää löytyy varmasti jokaiseen makuun. Ruokakojujen lisäksi markkinoilta löytyy paljon muutakin, kuten käsitöitä ja tekstiilejä.

Markkinoiden aukioloajat:

to-la klo 10-20, su klo 10-18

Suurmarkkinat vaikuttavat myös liikennejärjestelyihin

Markkina-alueena on Rovakatu välillä Ruokasenkatu-Toripuistikko, koko kävelykatualue, Pekankatu välillä Maakuntakatu-Rovakatu sekä Ainonkatu välillä Rovakatu-Kansankatu.

Pysäköinti on markkina-alueella kielletty 30.8. klo 24 alkaen.

Rovakadun pääporteilla on isot autot poikittain estämässä, että kukaan ei pysty ajamaan vauhdilla yleisön sekaan. Porttimiehet kuitenkin siirtävät autoja tarvittaessa, jotta kaikki huoltoajo/pihoihin ajo voidaan suorittaa mahdollisimman sujuvasti turvallisuudesta tinkimättä. Esteettömästi ajo onnistuu illalla klo 20-00 alkaen aina aamulla klo 10-00 asti.

Huoltoajo pihoihin onnistuu koko tapahtuman ajan. Kannattaa huomioida, että käytävät ovat markkina-aikaan täynnä väkeä, joten varovaisuus on tarpeen (ajakaa hitaasti ja hätävilkut päällä). Portilla olevat liikenteenohjaajat kulkevat tarvittaessa auton edellä ja ohjaavat auton turvallisesti ruuhkaiseenkin aikaan markkina-alueen läpi. Myös saattajan järjestäminen pihalta portille onnistuu, jolloin voi soittaa numeroon: 0400 539992.

Tapahtumavastaavaan voi olla yhteydessä, mikäli tulee mieleen erityistä huomioitavaa

Ari Kallas