Ehdota Ro­va­nie­men kau­pun­ki­kes­kus­ta­te­koa – Voit­ta­ja va­li­taan ylei­söää­nes­tyk­sel­lä, joka jär­jes­te­tään eh­do­tus­ten kesken

Rovaniemellä etsitään jälleen kaupunkikeskustatekoa. Kilpailussa haetaan tekoa, joka on positiivisesti vaikuttanut Rovaniemen keskustaan ja keskustassa oleviin ihmisiin. Voittajan pääsevät valitsemaan kaupunkilaiset yleisöäänestyksessä.

Viime vuoden kaupunkikeskustateoksi äänestettiin kauppatorille avattu Pub Old Lättis. Kuva: Iiro Kerkelä, Uusi Rovaniemi

Kilpailun järjestävät Rovaniemen elävä kaupunkikeskusta ry ja kaupunkilehti Uusi Rovaniemi. Sen tarkoituksena on korostaa kaupunkikeskustan merkitystä Rovaniemellä ja nostaa esille Rovaniemen kehittämistä eteenpäin vieviä ilmiöitä ja tekijöitä.

Kilpailu järjestettiin ensi kertaa viime vuonna. Silloin kilpailun voitti kauppatorille avattu ravintola Pub Old Lättis.

Kaupunkikeskustatekokilpailu etenee niin, että jokainen voi ensin ehdottaa keskustatekoa kilpailuun. Ehdotuksen sisältö on vapaa. Keskustateko voi olla esimerkiksi onnistunut arkkitehtuuri, upea valaistus, tapahtuma, seinämaalaus tai mikä tahansa kaupunkilaisia ilahduttanut tai keskustan viihtyisyyttä lisännyt teko.

– Kilpailuun toivotaan erityisesti uusia älykkäitä keskustatekoja – persoonallisuuksia, asioita, ilmiöitä, tapahtumia tai yllätyksiä, sanoo Rovaniemen elävä kaupunkikeskusta ry:n toiminnanjohtaja Miia Taivalantti.

Kilpailuehdotukset on jätettävä 1.5. mennessä. Sen jälkeen kilpailuehdotuksista järjestetään yleisöäänestys Uuden Rovaniemen verkkosivuilla.

Kisan voittaa eniten ääniä saanut ehdokas, joka asetetaan ehdolle Elävät kaupunkikeskustat -yhdistyksen valtakunnalliseen keskustatekokilpailuun elokuun lopussa.