Cafe Naava keskustateko 2023

Vanhalla torilla sijaitseva NaavaCafe äänestettiin yleisöäänestyksellä Rovaniemen kaupunkikeskustateoksi 2023.

Kuva: NaavaCafen oma instagram

Tämän vuoden positiivisimmaksi Rovaniemen kaupunkikeskustateoksi on äänestetty Naava Café Vanhalla torilla. Kohde nappasi voiton noin 250 äänellä.

Rovaniemeläinen yrittäjä Timo Haapa-aro osti kioskin viime talvena. Yrityksen toiminnassa on mukana avustamassa Anne Haapa-aro. Pariskunta on parhaillaan kotimaan kesälomamatkalla, kun iloinen uutinen tavoittaa heidät.

– Oi että ihanaa! Kiitos! Anne riemuitsee.

– Aivan mahtavalta tuntuu, Timo kuvailee.

Uuden Rovaniemen ja Rovaniemen elävä kaupunkikeskusta ry:n järjestämässä Vuoden kaupunkikeskustateko -kilpailussa annettiin yhteensä 813 ääntä. Voittaja asetetaan ehdolle Elävät kaupunkikeskustat EKK ry:n valtakunnalliseen keskustatekokilpailuun elokuun lopussa.

– Pelkästään jo ehdolla oleminen merkitsi meille todella paljon, kertoo Timo.

Yrittäjä Timo Haapa-aro

Naava Caféssa oli luisteluvälinevuokrausta, opaspalveluita ja kahvilatoimintaa alkuvuodesta vappuun asti. Tulevaisuudessa sitä on tarkoitus pitää avoinna ympärivuotisesti.

– Kioskin hankinta tuli nopeasti ja kesken vuotta. Pääsimme 15. tammikuuta vasta avaamaan. Tiedossa oli myös, että leikkipuiston remontti on alkamassa. Kevät meni opetellessa emmekä ole vielä päässeet kunnolla vauhtiin, Timo sanoo.

Haapa-arot ovat suunnitelleet monipuolisesti toimintaa kioskin ympärille niin matkailijoille kuin paikallisille. Toivon mukaan ensimmäiset tapahtumat onnistuisivat jo syksyllä.

Vanhan torin leikkipaikan peruskorjaus alkoi kesällä, minkä vuoksi kioskia ei ole ollut mahdollista pitää auki. Timo Haapa-aro kertoo saaneensa Rovaniemen kaupungilta tiedon, että remontti on valmistumassa Wanhoja markkinoita varten. Markkinat pidetään 18.–20. elokuuta.

Kun leikkipuiston korjaus on valmistunut, Naava Cafén julkisivu remontoidaan uusiksi.

– Pääsemme tekemään luistinvuokrausta täyden kauden. Ensi vuodelle on tulossa jäätelökioski ja muuta, Timo toteaa.

– Remontin aikana olemme ideoineet ja suunnitelleet, mihin kaikkeen puisto mahdollistaa remontin jälkeen. Meillä on paljon ideoita jopa tälle syksylle siitä, miten voimme nimenomaan kaupunkilaisiakin viihdyttää, Anne jatkaa.

Hän kertoo, että paikalliset yrittäjät ja kulttuuritoimijat ovat ottaneet yhteyttä ja ehdottaneet erilaisia yhteistyömahdollisuuksia.

Yrittäjä Timo on myös selvittämässä Vanhan torin kioskin taustaa ja historiaa. Tähän mennessä hän on saanut Lapin maakuntamuseolta kuvan, jossa rakennus oli paikallaan jo 1950-luvulla. Kioskin rakenteet ovat yrittäjän mukaan yllättävän hyvässä kunnossa.

Useampi rovaniemeläinen on avannut nuoruuden muistojaan vanhasta kioskista pariskunnalle.

– On ollut mukava kuulla vanhoilta kaupunkilaisilta, jotka ovat lähteneet kouluun lapsena bussilla Vanhalta torilta. Myös meidän ikäiset, jotka ovat asuneet Lainaanrannassa, ovat antaneet kiitosta, ja kertoneet, että he kävivät pienenä ostamassa irtokarkkia ja jäätelöä kioskilta, Anne kertoo.

Vuoden kaupunkikeskustateko -kilpailun muut ehdokkaat olivat Valtakadun puut Arctic Light -hotellin edustalla, talviuintipaikka Koskipuistossa, kävelykadun talvikunnossapito, pulkkamäki Vanhalla torilla, Sugar-jäätelökioski, RolloVappu ja Kulmakarnevaalit. Kilpailun lopulliset ehdokkaat toimitus valitsi lukijoiden ehdotusten pohjalta.

Kilpailun äänestys oli avoinna lehden verkkosivuilla 26. kesäkuusta 16. heinäkuuhun. Yksi henkilö sai äänestää kilpailussa kerran päivässä.

Kaupunkikeskustatekokilpailu järjestettiin Rovaniemellä ensi kertaa vuonna 2021. Ensimmäisenä vuonna voitti Pub Old Lättis ja viime vuonna Revontulilaavu.

Teksti: Uusi Rovaniemi 20.7.2023

Naava Cafe on ehdolla Rovaniemen ehdotuksena valtakunnallisessa EKK:n eli Elävät kaupunkikeskustat ry:n keskustaTEKO-kilpailussa. EKK:n valmisteluvaliokunnasta koostuva raati valitsee voittajan ja erityismaininnan saavat viimeistään marraskuussa.